Skip to main content

Cem

Cem, Özel Tohum Vakfı Özel Eğitim Uygulama Okulu’na yedi yıl önce 9 yaşındayken başladı. Eğitime başladığı dönemde yoğun öfke nöbetleri geçiriyor ve bir çok günlük yaşam becerisini yerine getiremiyordu. Akademik açıdan temel aritmetik, okuduğunu anlama gibi becerileri zayıftı. İfade edici dil becerileri; genel bilgi sorularına cevap verme, şahıs zamiri kullanma, bir konu hakkında sohbet etme, neden sonuç ilişkisi gerektiren sorulara cevap verme, nezaket ifadelerini kullanma gibi becerileri yerine getiremiyordu. Sosyal anlamda akranlarıyla iletişim kurmada yetersizlikler mevcuttu. Günlük yaşam içerisinde yer alan bir çok beceriyi;telefonla konuşma-mesajlaşma, ATM kullanma, marketten alışveriş yapma, restaurantta yemek yeme-sipariş verme gibi alanlarda yeterizlikler gösteriyordu.
Cem şu anda akademik açıdan okuduğunu anlama becerilerini geliştirmiş, dört işlem becerilerini; toplama-çıkarma-çarpma-bölmeyi, problem çözmeyi, zihinden toplama ve çıkarma yapmayı öğrenmiştir. Cem aynı zamanda ifade edici dil becerilerinin içeriğini geliştirmiş bir konu hakkında bağımsız olarak sohbet etmeyi, kendisiyle, çevresiyle ve olaylarla ilgili sorulan soruları cevaplamayı, problem durumlarına karşı basit bir şekilde mantık yürütüp bununla ilgili anlamlı ifadeler kullanmayı, nezaket ifadelerini kullanmayı, konuşmaları sırasında şahıs zamirlerini kullanmayı öğrenmiştir. Temel düzeyde İngilizce eğitimine başlamıştır.  Sosyal anlamda arkadaşlarıyla oyunlar oynamayı öğrenmiş, Scrabble, Tabu, Pişti, Papaz Kimde gibi oyunlarını öğrenmiştir. Günlük yaşam becerilerinde ise Cem telefonla konuşup mesajlaşmayı, marketten alışveriş yapmayı ve ödeme yapmayı, ATM’den para çekmeyi ve yatırmayı, toplu taşıma araçlarını kullanmayı, restaurantta sipariş vermeyi ve yemek yemeyi öğrenmiştir.
Cem aynı zamanda teknolojiyi kullanmayı öğrenmiş ve bunu yaşamının bir parçası haline getirmiştir. Günlük rutin ve etkinliklerini, randevularını el bilgisayarı kullanarak takip etme ve yerine getirme becerilerini kazanmıştır. Teknolojik oyunlar oynamayı, sosyal paylaşım sitelerini kullanmayı ve internette sörf yapmayı öğrenmiştir. Fotoğraf çekmeyi ve çektiği fotoğrafla ilgili yazılı ve sözlü basit düzeyde yorum yapmayı öğrenmiştir.

Alpcan

Alpcan, Özel Tohum Vakfı Özel Eğitim Uygulama Okulu’na üç yıl önce 12 yaşında başladı. Eğitiminin başında sürekli kendi kendine konuşma, zıplama, bağırma, gülme, ellerini ileri geri sallama gibi çok yoğun tekrarlayan davranışları vardı. Etkinlikten kaçar, bazı etkinlikleri tekrar tekrar yapmak isterdi. Dil becerisine sahip olmasına rağmen başkalarıyla iletişim kurmazdı. Göz kontağı sınırlı, çevresindeki kişilere ve nesnelere karşı ilgisi çok azdı. Yaklaşık 6 yıl okuma yazma eğitimi almasına rağmen okuyup yazamıyordu. Para kullanmayı hiç bilmiyor, paraya değer vermiyordu. Arkadaş ilişkileri kuramıyor, arkadaşlarının etkileşimlerine tepki vermiyordu. Kendisiyle ilgili çok basit soruları bile cevaplayamıyordu. Matematik becerileri zayıftı. Alpcan, Özel Tohum Vakfı Özel Eğitim Uygulama Okulu’na başladıktan kısa bir süre sonra hızla birçok beceriyi kendi başına yapmayı öğrendi. Etkinliklerini sıraya koymayı, duş almayı, giyinmeyi, bisiklete binmeyi, restoranda yemek yemeyi, sosyal dil kullanmayı, telefonla görüşmeyi, daha iyi göz kontağı kurmayı, para tanımayı ve paraya değer vermeyi, okumayı, yazmayı, toplama işlemlerini, beklemeyi, kendisinden istenilenleri hemen yapmayı, kavramları ayırt etmeyi ve sessizce kendi başına çalışmayı öğrendi.

Ezgi

Ezgi, Özel Tohum Vakfı Özel Eğitim Uygulama Okulu’nda eğitime başladığı dönemde göz teması kurmaktan kaçınır, sık sık ağlama ve öfke nöbetleri geçirirdi. Öz bakım becerilerini yerine getirmede dirençli, rutinlerinde oldukça ısrarcıydı. Düzgün cümle kuramaz, sınırlı kelimelerle isteklerini ağlayarak dile getirirdi. Şu anda, bir konu hakkında başkalarıyla sohbet edebiliyor ve zihinden matematik işlemleri yapabiliyor.  Teknolojiyi yaşamının bir parçası haline getiren Ezgi, bir devlet okulunda 6. sınıf yarı zamanlı kaynaştırma öğrencisi olarak eğitimine devam etmekte ve piyano eğitimi alıyor.

Bora

Bora, Özel Tohum Otizm Vakfı Özel Eğitim Uygulama Okuluna başladığında hep aynı kıyafetleri giymek isteyen, göz teması olmayan, ihtiyacı olduğunda kullanabildiği en fazla 10 kelimelik dağarcığı olan bir çocuktu. Eğitime başlamadan önce, yaşıtları ile aynı sınıfta bile okuyacağı hayal edilemezken, Bora şu anda yaşıtları ile aynı sınıfta okuyan kaynaştırma öğrencisi olarak eğitimine devam etmekte.

Emirhan

Emirhan, Özel Tohum Vakfı Özel Eğitim Uygulama Okulu’nda eğitime başlamadan önce, çok ağır otizmli olduğu ve konuşmama ihtimali bulunduğu söylenmişti. Eğitime başladığında hala konuşmuyordu, tuvalet eğitimi ve göz kontağı yoktu. Eğitime sürekli direnç gösteriyordu. 15 gün sonra diğer çocuklar gibi sakince ders çalışmaya başladı, eğitimin devamında konuşmayı, okuma/yazmayı ve ihtiyaçlarını belirtmeyi öğrendi. Şu an bir devlet okulunda 6.sınıf öğrencisi ve matematiğe karşı özel bir ilgisi var.

Ozan

Ozan, Özel Tohum Vakfı Özel Eğitim Uygulama Okulu’nda eğitime başladığı zaman olduğu yerde zıplama, çığlık atma, kendisine ve başkalarına zarar verme, kaygı düzeyi arttığında kusma, tuvaletini yapma gibi davranış problemleri vardı. Birçok öz bakım becerilerini de yerine getiremiyordu. Şu anda 4-5 kelimeli cümle kurarak isteklerini belirtmekte, okuduğunu anlama, toplama çıkarma işlemleri yapmakta, günlük yaşam becerilerini yerine getirmektedir. Şu an bir devlet okulunda, haftanın iki günü yarı kaynaştırma öğrencisi olarak belirli derslere devam ediyor.